Tuesday, May 31, 2011

Hikmah Tersembunyi

Assalamualaikum w.b.t
sedikit perkongsian
semoga sedikit sebanyak antum dpt mngmbil ibrahnya.insyaAllah :)



**************************************************************************************************
Di suatu sudut surau seusai solat Maghrib kelihatan dua orang muslimat sedang duduk menghadap satu sama lain. Si muslimah pertama yang masih lengkap memakai kain sembahyang berwajah agak tegang,bercampur dengan riak hendak menangis. Muslimah kedua yang bertudung labuh yang juga merupakan naqibah muslimah pertama berekspresi tenang,kekal dengan senyuman..


"Akak,saya rasa tak kuat. Saya rasa lemah sangat-sangat. Saya cuba untuk teguh,kukuh menentang arus lagho yang datang tapi banyak kali saya tersungkur " luah muslimah pertama. Riak wajahnya bercampur. tegang,sedih,risau.. Si naqibah hanya tersenyum. Membiarkan muslimah pertama melempiaskan rasa hatinya dahulu.





"Dalam kelas, saya je yang pakai camni. Saya masih ok dengan hal ni. Tapi bila apa-apa hal yang mungkar atau menjurus ke arahnya saya tak dapat nak tolak kak. Saya perlukan sokongan. Kerap benar saya tergelincir dari landasan. Saya cuba nak jadi solehah,saya nak jadi lebih baik tapi persekitaran tidak membantu. Malah lagi memburuk. 


Sahabat-sahabat terdekat saya semuanya ok tapi ada masa saya jadi terpengaruh dengan mereka. Saya tak nak macam tu tapi saya benar-benar rasa lemah kak " Muslimah pertama berhenti seketika. Menarik nafas panjang. Luahan rasa hati yang ditahannya sejak beberapa lama masih ada yang perlu dihamburkan. Si naqibah pula masih tekun mendengar,sambil tersenyum. Dia tidak ingin mimik muka yang tegang jua mengiringi luahan hati seorang srikandi Islam ini,srikandi yang punya potensi,insyaAllah..





"Dengan situasi saya sebagai pelajar kos yang saya lihat rata-ratanya tak ramai berhajat ke arah kebaikan,kekuatan dalaman saya yang tak seberapa,kawan-kawan terdekat yang tak dapat saya amar ma'ruf,nahi mungkar membuatkan saya jadi sangat lemah. Dah terlalu lama saya tahan rasa ni. Rasa ni membuatkan saya rasa tidak selesa,tidak tenang malah saya hipokrit ! Allahuakbar.akak,bantu saya" setitik dua air mata muslimah pertama menitis. 


Hatinya benar-benar ingin menjadi lebih baik,tetapi dia benar-benar jua merasa lemah. Muslimah pertama merasakan tiada sokongan yang dekat dengannya kerana dia hidup sebagai musafir di negeri orang. Sokongan yang ada,yang dirasakan betul-betul ikhlas yakni daripada dua sahabat baiknya nun jauh di Pantai Barat kedua-duanya.





"adik...adik dengar ye" si naqibah memulakan bicaranya apabila merasakan muslimah pertama sudah selesai mengeluarkan segala rasa hati yang telah lama dipendamnya.
"akak akan jawab satu-satu ye.adik tau tak apa hikmah yang akak nampak dalam masalah adik ni?" tanya si naqibah sambil mengesat titisan air mata yang mengalir di pipi muslimah pertama.

Muslimah pertama mengeleng-geleng kepalanya. Dia menjadi buta kerana terlalu kecewa. Rasa itu membuatkan dia tidak sempat melihat hikmah di sebalik ujian Allah s.w.t ini. Ya,
HIKMAH-Nya !!!



"Yang pertama,tentang pemakaian adik. Adik,islah yang kita nak sampaikan kat saudara-saudara seIslam kita bukan sekadar memberi ceramah,tazkirah je. Penampilan kita juga boleh menarik mereka ke arah yang lebih baik tau. Ini juga merupakan salah satu contoh dan cara untuk menarik hati mereka berubah ke arah yang lebih baik,ke jalan yang betul. 


Mungkin sekarang adik tak nampak impak pemakaian ni kepada sahabat-sahabat adik tapi akak yakin satu hari nanti adik akan tersenyum sendiri melihat perubahan yang akan berlaku. Benda yang baik ni memang ambil masa sikit untuk kita tengok penerimaan dan perubahannya tapi kesan yang kita nampak adalah sesuatu yang kita tak pernah jangka,insyaAllah" Si naqibah mula menuturkan kalimah-kalimah memujuk hati muslimah pertama sekaligus membuatkan muslimah pertama berfikir akan kebenaran kata-kata ini. 


Air mata tidak menitis lagi,fikiran itu mula ligat berfikir memproses kalimah nasihat berbaur pujukan daripada si naqibah. Si naqibah meneruskan kata-katanya.


"Hal kedua tentang persekitaran adik. Akak yakin sangat-sangat adik boleh menangani masalah ini. Akak tau adik punya jiwa yang kuat,sekuat hati Mashitah ketika ingin melemparkan bayinya ke dalam minyak panas menggelegak,insyaAllah.. 


Jika sebelum ni adik yang cepat terpengaruh dengan mereka,apa kata lepas ni adik 'reverse'kan hal tu. Biar adik pula yang memberi pengaruh yang baik kepada mereka. Cuba perlahan-lahan,insyaAllah mustajab. Manusia dilahirkan dengan fitrah,suka kepada kebaikan. Cuma kadang-kadang faktor-faktor lain membuatkan mereka lari dari fitrah tersebut. Cuba bawa mereka tertarik kepada fitrah tu kembali.


Hati manusia ni lembut,kita kena buat secara berhikmah,sabar dan jangan putus asa. Akak nampak potensi dalam diri adik" kata si naqibah sambil tersenyum dan mengusap-usap kepala muslimah pertama. Muslimah pertama mengukir senyuman nipis sambil tertunduk malu. Tiada lagi riak tegang seperti awal-awal tadi. Hatinya rasa terpujuk kembali. 'Aku punya potensi??' fikir muslimah pertama di dalam hatinya


"Hal ketiga tentang kos berlainan. Subhanallah,adik tau apa hikmah terbesar tentang hal ni? Adik dapat 2 ilmu dalam satu masa! adik dapat ilmu daripada kos yang adik belajar sekarang, adik jugak dapat ilmu daripada ceramah,tazkirah,usrah yang adik hadiri. Itu hikmah terbesar yang akak nampak. Adik patut lebih bersyukur tau. Jangan melihat hal ni sebagai satu benda yang negatif,pandang ia dari sudut positif.OPTIMIS.. 


Akak bagi contoh mereka-mereka yang berada dalam kos Bahasa Inggeris dan hati mereka juga sangat suka akan kebaikan. Mereka-mereka ini boleh berdakwah kepada bukan Islam tentang Islam dengan lebih baik berbanding kita-kita yang kurang mahir Bahasa Inggeris.Komunikasi tu antara faktor yang penting dalam dakwah kepada bukan Islam especially to those who used English fully" 


video


Muslimah pertama mengangguk-angguk. Dia mula faham dan berjanji di dalam hati akan berfikiran lebih optimis dalam apa jua hal,insyaAllah !! :)


"adik,semua muslimat nk jadi perempuan solehah. Tapi bukan senang.tambah-tambah lagi kita hidup di zaman yang serba mencabar ni,akhir zaman.. adik pernah dengar tak maksud hadis ni?


  Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
“Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil”

kita hidup di akhir zaman dan Rasulullah s.a.w sendiri memaksudkan orang yang asing pada akhir zaman adalah orang yang beruntung. Zaman sekarang kalau kita wat benda baik mesti orang akan pandang 'slack'. Kejahatan pulak akan dipandang sebagai perkara biasa. Sekarang,sebagai muslimah yang masih single, taati ibu bapa serta lakukan segala suruhan Allah s.w.t dan tinggalkan segala laranganNya.

 Tapi dik,bila kita dah bergelar zaujah seseorang yakni seorang isteri empat benda asas je kita  kena wat untuk pilih mana-mana pintu syurga yang kita nak masuk iaitu solat lima waktu sehari semalam,berpuasa di bulan Ramdahan,menjaga kehormatan diri serta mentaati suami. Tengok,betapa istimewanya kita sebagai seorang perempuan kan?

Kadang-kadang kalau kita duduk bersama sahabat-sahabat adalah perkara biasa untuk kita bergurau senda,bergelak ketawa,usik mengusik cuma.. ada batasnya. Jangan bergurau sampai dapat mengecilkan hati sahabat kita dan kita sebagai seorang muslimah tak elok dan buruk sangat kalau ketawa berdekah-dekah,tak sopan tau"



Situasi sunyi seketika.Muslimah pertama sedang ligat berfikir manakala si naqibah menunggu reaksi muslimah pertama.Jauh di sudut hati si naqibah berhasrat menamatkan perbincangan kerana bila-bila masa sahaja azan Isyak akan berkumandang. Dia hanya tersenyum dengan lebih lebar lagi sebagai satu 'hint'.

Muslimah pertama tersenyum lebar. Dia punya semangat baru.
"Alhamdulillah kak,saya rasa terpujuk sangat-sangat! Saya kesal kerana berfikiran negatif je sepanjang diuji Allah ni.Astagfirullahalazim.Astaghfirullahalazim.Astaghfirullahalazim.. Allah takkan uji seseorang di luar kemampuan hambaNya kan kak?" nada ceria mula menguasai. Si muslimah pertama kini merasa lega,teramat lega dan bersyukur.Alhamdulillah..

"Benar dik. Dia uji sebab Dia sayangkan kita. tu tandanya Dia bagi perhatian kat kita.bukan ke seronok bila Allah bagi perhatian kat kita? kan2?? tambahan lagi sebenarnya Dia uji sebab Dia nak tengok kita merayu-rayu kat Dia.Dia suka.." si naqibah masih dalam senyuman. satu perilaku yang patut dicontohi. senyum dalam suka dan duka.  *tapi bukan sepanjang masa ye ! ^^


Allahukabar,Allahuakbar.. azan Isyak mula berkumandang.






"haaa.dah azan dah.jum kita solat berjemah kat dalam dik" ajak si naqibah
"jum2 kak! Akak.syukran jiddan ye.Jazakillahu khair.Allah je yang mampu balas jasa akak" kata si muslimat pertama sambil memeluk si naqibah,erat. Si naqibah membalasnya kembali,juga erat
"la syukra 'ala wajib ya ukhtiku sayang"



        =========================================================


Masa berlalu beberapa ketika. Kini muslimah pertama berasa lebih tenang. Dia hanya menjadi diri sendiri dan cuba memberikan contoh yang baik kepada orang sekeliling. Sikap 'gila-gila' yang tidak dapat dilupuskan cuba disesuaikan dengan dirinya sebagai seorang muslimah. Alhamdulillah,dia sangat bersyukur kerana sudah ada beberapa sahabat terdekat semakin berhajat ke arah kebaikan.Mungkin bukan dia faktornya penghijrahan itu kerana semua itu pastinya daripada Allah jua semata tapi sekurang-kurangnya dia tumpang gembira dan sudah punya teman perjuangan demi mardhatillah..


T.A.M.A.T

Sunday, May 29, 2011

its Holiday :D

Assalamualaikum w.b.t
kaifahaluk? semoga baik sahaja hendakNya

hari ini 29 Mei 2011
bermakna dah 4 hari ili dah bercuti.cuti semester
selama 3 minggu
eh,bkn ke cuti skula 2 mggu je?

haaaaaaa.Alhmdulillah,kelebihan study di IPG ialah dpt cuti lebih seminggu.hehe

hurmmm.cuti 3 minggu a.k.a 25 hari adalah masa yang agak panjang
banyak benda boleh buat tau.tapi sebenarnya ili xde aktiviti sangat nak dibuat masa cuti ni
memang xde plan langsung.huhu
ada kawan2 yang g bercuti,tolong parents handle business dll
konpem ili stay kt umah and be a 'housewife' xrasmi ag.heheh
tolong2 mak mane yg patut.

and disebabkan memang xde plan langsung akhirnya timbul la beberapa idea


TO DO LIST   

taraaaaa.......
1.nak habiskan tengok video2 ceramah yg copy dari kwn bln 12 lepas ag.huhu (Ustz.Azhar Al-Idrus & Ismail Kamus)
2.nak habiskan buku2 yg dibawa balik dr IPG (Dimana Dia di hatiku? by Pahrol Mohd Juoi & set Quranic Group)
3.revise balik buku2 latihan,notes Bahasa Arab.jujur,rindu nk bljr Arab balik.huhu 
4.last but not least,belajar MASAK! hehe kena tambahkan skill lagi ni.dush2..


hopefully semua TO DO LIST ni terlaksana.dilaksana.melaksanakan,,insyaAllah  :))
and to all IPG'ians, selamat bercuti & habiskan cuti dengan membuat sesuatu yg berfaedah ye
salam Jurutera Manusia~
assalamualaikum w.b.t


Friday, May 27, 2011

suami ideal

 cReDiT tO: http://www.aimanazlan.com/2010/06/suami-ideal.html

Ahmad tertarik hati dengan Anis, rakan sekolahnya yang lama. Dah berminggu-minggu dia interview kawan-kawan Anis untuk berkenalan ngan lebih rapat si gadis tu. Masha Allah, wajah, akhlaq, dan agamanya memang first class. Istikharahnya pun dah settle. Cuma nak seal the deal ja.

Ahmad dan bapa Anis (Ahmad panggil dia Pak Cik) di ruang tamu rumah Anis.

Pak Cik: Apsal ni Ahmad? Nampak gelisah je ni.

Ahmad: Saya sebenarnya ada hal penting nak bincang ngan Pak Cik. Ini berkaitan ngan Anis. Ada hajat yang nak disampaikan. Sebab tu gelisah sikit ni.

Muka Pak Cik berkerut sedikit. Tapi macam boleh agak saja apa yang Ahmad nak katakan.

Pak Cik: Ok, apa hajatnya?

Ahmad asyik dok urut-urut tangannya dan garu-garu tempat yang tak gatal. Tapi dia gagah. Ini tujuan yang mulia sekali. Dia pandang straight kat muka Pak Cik. Senyuman di bibir.

Ahmad: Saya datang ni nak meminang anak Pak Cik, Anis.

Pak Cik: (Gelak skit) Oh, itu ke hajatnya. Ahmad ni baru umur 20 tahun kan?

Ahmad: Ye Pak Cik.

Pak Cik: Dah bekerja dah ke?

Ahmad: Belum Pak Cik. Masih lagi belajar. Baru habis first year kat Australia.

Pak Cik: Australia? Wah, kayanya awak!

Ahmad: Eh, takde la Pak Cik. Alhamdulillah, saya dapat biasiswa. Kalau tak, memang tak mampu la nak ke sana.

Pak Cik: Nanti lepas belajar nak keja apa?

Ahmad: Well, saya minat Psychology Pak Cik. So, rasa macam nak jadi Psychiatrist or Counsellor la.

Pak Cik: Hmm...tak nak jadi doktor? Engineer ke?

Ahmad: Ramai jugak orang cadangkan saya jadi doktor. Saya memang minat Biology, cuma bukan ke arah medical la Pak Cik. Engineering tak minat sangat la Pak Cik. Kalau saya nak kerja, saya nak buat kerja yang saya suka. Sebab saya nak buat kerja tu seumur hidup. Kalau tak jadi Psychiatrist atau Counsellor pun, apa-apa yang berkaitan ngan Psychology pun jadik la.

Pak Cik: (Angguk-angguk) Kampung awak kat mana ek?

Ahmad: Kelantan, Pak Cik.

Pak Cik: Ish, jauh tu. Susah la time raya nanti.

Ahmad: Yang tu insha Allah boleh uruskan Pak Cik.

Sesi soal jawab ni berlarutan selama 30 minit. Macam-macam soalan ditanya. Sampai la satu tahap...

Pak Cik: Camni la Ahmad. Saya tau awak ni orang yang baik. Tapi, saya rasa awak bukan la suami ideal untuk Anis. Maaf la ye.

Ahmad: Pak Cik dah habis ke interview saya? Pak Cik belum tanya lagi pasal agama saya.

Pak Cik: Agama?

Ahmad: Saya datang ke sini mengharapkan Pak Cik menanya saya soalan-soalan untuk mengetahui sama ada saya ni ideal atau tidak sebagai suami Muslim. Tapi saya tak sangka pulak Pak Cik interested dengan berapa banyak duit saya ada dan dari mana saya lahir saja.

Pak Cik: Perkara tu sumanya penting untuk suami ideal.

Ahmad: (Senyum) Saya faham Pak Cik. Of course saya kena ada duit untuk support anak Pak Cik dan keluarga saya. Dan saya yakin kewangan saya cukup berdasarkan biasiswa saya. Lagipun, kalau tak silap anak Pak Cik pun ada biasiswa jugak. Insha Allah, itu akan memudahkan urusan. Tapi dari mana konsep ideal tu diambil Pak Cik?

Pak Cik: Masa saya nak kahwin mak si Anis, camni jugak la saya ditanya.

Ahmad: Tapi suma itu tidak sepenting agama. Pak Cik, apa yang saya harapkan ialah keluarga yang berdiri tegak dengan Islamnya. Itu bukanlah produk duit Pak Cik. Itu produk agama.

Keadaan genting seketika. Ego Pak Cik membuak kerana dileter orang yang lebih muda darinya. Ahmad dapat mengesan hakikat ni.

Ahmad: Pak Cik, percayalah bahawa saya hanya berniat baik. Memang patut seorang ayah inginkan suami yang terbaik untuk anak perempuannya. Cuma, terbaik dari segi apa itu Pak Cik? Pak Cik fokuslah kepada sama ada saya ini layak atau tidak untuk mendidik anak dan isteri untuk menjadi dekat dengan Allah. Berapa orang yang kaya di dunia ini tapi anak dan isterinya tidak dekat ngan Allah Pak Cik?

Tiba-tiba, isteri Pak Cik keluar ke ruang tamu membawa sedulang minuman, tanpa memakai tudung.

Pak Cik: ...

Anis tersenyum di dalam biliknya.

Sunday, May 15, 2011

Nakhbah Palestine




>Sempena 60 tahun Nakhbah (malapetaka) pembentukan Negara Haram Israel sejak 15hb Mei 1948

Istilah Nakbah mungkin adalah satu perkataan yang agak asing bagi sebahagian rakyat Malaysia melainkan buat mereka yang benar-benar prihatin mengenai isu umat Islam antarabangsa terutamanya di Palestin.

NAKBAH bermaksud malapetaka atau bencana besar. Manakala Nakbah Palestin merujuk kepada penubuhan Negara Haram Israel yang telah diistiharkan secara resminya pada 15hb Mei 1948. Peristiwa ini berlaku selepas terlaksananya kependudukan dan penjajahan haram oleh rejim Yahudi Zionis ke atas tanah dan penduduk asal Negara Palestin secara sistematik dengan bantuan British dan PBB.

Tarikh penting tersebut adalah detik hitam buat penduduk asal bumi Palestin, orang-orang Arab dan dunia Islam secara keseluruhannya. Negara Palestin yang selama ini telah dinaungi kedamaian dan keadilan untuk ribuan tahun itu semakin merasai keperitan, kepedihan dan derita yang berpanjangan apabila mereka berada di bawah jajahan dan kongkongan Yahudi Zionis sejak enam dekad yang lalu.


Pencetus penubuhan negara Yahudi
Cadangan penubuhan negara khas untuk orang-orang Yahudi telah dibuat oleh seorang wartawan Hungari, Theodore Hertzl yang merupakan pengasas gerakan Zionis di dalam gagasannya yang kemudiannya dibukukan di dalam Die Judem Stat (Negara Israel) pada 1896. Kewujudan Pertubuhan Zionis Antarabangsa (WZO) melalui persidangannya yang pertama di Basle, Switzerland pada 27-29hb Ogos 1897 di bawah pimpinannya telah membuka era aktiviti politik Zionis, mengorak langkah kepada pembentukan Negara Zionis di Palestin.

Pemangkin pendudukan haram Yahudi di bumi Palestin
British yang merupakan sekutu kuat gerakan Zionis telah sentiasa menyebelahi mereka dengan mengisytiharkan Deklarasi Balfour pada 2hb November 1917 apabila kerajaan British telah memberi jaminan untuk mewujudkan sebuah negara khusus untuk bangsa Yahudi di Palestin. Ini merupakan usaha yang paling jahat dalam sejarah peradaban dunia kerana dengan jelas ianya mencabuli perjanjian antarabangsa. Dengan angkuhnya deklarasi ini telah menidakkan hak dan aspirasi penduduk bumi Palestin yang sah yang kemudiannya telah diikuti dengan penjajahan Palestin oleh tentera British.
Selepas itu berlakulah penghijrahan beramai-ramai yang sistematik yang melibatkan ratusan ribu Yahudi Eropah dan Rusia ke Palestin. Sedikit demi sedikit tanah milik penduduk Palestin dirampas samada dengan cara kekerasan mahupun dengan cara penipuan oleh pendatang Yahudi.


Tertubuhnya Israel adalah Malapetaka Palestin
Kesan langsung dari nakbah atau malapetaka ini ialah kekejaman pasukan tentera pengganas Yahudi Zionis yang telah bertindak mengusir lebih daripada 60 % rakyat Palestin (lebih kurang 800 000 orang daripada sejumlah 1.39 juta rakyat) ke luar negara manakala 30 ribu yang lain telah diusir ke daerah-daerah yang ditakluki mereka.
Daripada jumlah 580 perkampungan rakyat Palestin yang wujud sebelum perang 1948, rejim Zionis telah menghancurkan 478 buah kampung serta terlibat dalam lebih 34 jenayah pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin.
Antara yang paling kejam ialah tragedi Deir Yassin pada 9hb April 1948 yang melibatkan pembunuhan seramai 254 orang termasuk orang-orang tua, wanita dan 52 orang kanak-kanak. Petugas Palang Merah dan PBB sendiri menyaksikan bagaimana rumah-rumah rakyat Palestin dibakar dan orang yang cuba menyelamatkan diri ditembak. Dalam serangan itu, wanita-wanita yang hamil telah dibelah perutnya dan dikeluarkan janin dan bayi hidup-hidup dari rahim ibunya. 52 orang kanak-kanak pula telah disiksa di depan ibu bapa mereka, lalu mereka dibunuh dan dipenggal kepalanya.
Arafat Hijazi, salah seorang saksi yang masih hidup menceritakan,”Saya melihat seorang tentera Yahudi memegang saudara saya, Saliha al Halabi yang hamil Sembilan bulan. Dia meletakkan senapangnya di leher Saliha lalu memuntahkan peluru sehingga Saliha terbunuh. Tentera tersebut mengambil sebilah pisau lalu membelah perutnya sehingga terburai, kemudian mengeluarkan anak Saliha yang telah mati dengan pisau Nazinya yang mengerikan itu”.
Peperangan 1948 telah memusnahkan kehidupan rakyat Palestin yang telah hidup di bumi bertuah ini sejak ribuan tahun lamanya. Sesungguhnya amat tidak adil apabila Yahudi menjadikan Holocaust atau peristiwa pembunuhan bangsa mereka di Eropah oleh Nazi Jerman sebagai alasan untuk mereka membina rejim mereka di atas lautan, penderitaan dan keperitan rakyat Palestin.

Rejim Zionis tanpa malu dan segan telah membina tembok pemisah gergasi yang terpanjang di dunia iaitu sepanjang 720 km di Tebing Barat yang menyekat penghidupan rakyat Palestin di sana serta menjadikan Tebing Barat sebagai penjara yang terbesar di dunia.




Mereka sengaja melupakan bahawa bangsa Yahudi bukanlah penduduk asal bumi Palestin sehinggakan pemerintah tentera mereka yang kemudiannya dilantik sebagai menteri pertahanan, Moshe Dayan mengakui sendiri bahawa setiap penempatan Yahudi dibina dari keruntuhan perkampungan rakyat Palestin. Ini adalah jenayah yang terancang melalui perencanaan dan pengiktirafan sebelumnya.
Jenayah Ini disahkan lagi apabila PBB yang telah mengeluarkan lebih daripada 110 resolusi mereka (sehingga tahun 2000) supaya mengembalikan hak 4.4 juta pelarian Palestin supaya dibenarkan pulang ke kampung halaman mereka. Namun tidak ada satu pun daripada resolusi-resolusi ini yang dilaksanakan oleh rejim Yahudi Zionis.
Nakbah 1948 yang melanda Palestin juga menimbulkan kenangan pahit dan perasaan terhina yang mendalam di kalangan rakyat Palestin, orang-orang Arab dan umat Islam secara keseluruhannya sehingga ke hari ini.

SwFI~pencarian nuqaba


Assalamualaikum w.b.t
bersua kembali di medan pena
apa khabar iman sahabat2 sekalian? semoga sentiasa bertambah,insyaAllah..
hampir dua minggu ili tak update blog
kadang2 ada juga menjengah sekali sekala.melihat update terbaru daripada blog pilihan :)



dalam dua minggu ni banyak hal yang dah berlaku,qada' & qadarnya
semuanya mengajar erti hidup dan memberi pengalaman
paling tak boleh lupa pastinya program Syabab wa Fatayat Islam (Pemuda dan Pemudi Islam) yg telah ili sertai
pada 8 MEI 2011
mula2nya agak 'shock' bila ili dikirimkan sehelai surat oleh sorg akak yg kawaii.hehe
surat tawaran menyertai program tu.sebabnya tahun lepas program dah dibuat
cuma nama ili xtersenarai masa tu dan inform sorg ukhti,"nama ili tertinggal la"
pikir ili 'okkk,mgkin ada hikmahNya'   *sbb ili mmg tingin nk masuk program tu.huhu

Subhanallah,pengisian program sangat menarik
program kali ni majoritinya 'junior' yg sertai
sebabnya batch ili join yg thn lepas punya
Alhamdulillah ad je batch ili yg sertai program tahun 2011 ni
antaranya etiey,syeera,kak ila,tira jugakkk kak zihan (senior)

pagi hari tu tak sempat ili join subuh berjemaah *bngun lewat.hihih
tp Alhamdulillah sempat dengar pengisian kuliah subuh oleh akhi Fahmi
antara xtvt yg diadakan pada hari tu XploreDakwah,LDK dan kuliah
Segala Puji bagi Allah jua tertautnya ukhuwah yang baru,fillah~insyaAllah...
paling mencabarnya program ni ialah fasi2 byk psiko kami semua
demi melihat apakah kami tegar dan tegas untuk memikul amanah sebagai naqibah
MasyaAllah,berat dan besar tanggungjawab sbg naqibah tu.ili dengar pon rase seremmm.huhu

dua aktiviti yang paling xdapat ili lupa
1st, waktu ili dan ahli grup yakni grup Qurratul Ain
perlu melekatkan sehelai daun kat pipi masing2
kemudian pegang daun tu ngan pipi org len.Subhanallah,tergelak besar kami masa wat xtvt tu
tambah2 pulak kena keliling sebuah tiang dalam keadaan kelima2 orang ni
melekap pipi masing2.sampai setengah jalan sorang dah terduduk,tak tahan nak gelak
last2 dapat jugak lepas tugasan tu. MISSION ACCOMPLISHED !! heeee

2nd, waktu tugasan di padang netball
kami dipinta pergi ke sebatang pokok sementara kumpulan kami mendapat giliran membuat tugasan
dan sila lakukan sesuatu yang..
"kamu dapat bagi kat pokok tu,pokok tu dapat bagi kat kamu"
apa yang kami buat??? heheheh
kami buat halaqah kecil,membincangkan sebuah isu
tang taraaaa.... isu 'meletakkan gambar di facebook'
masing2 berhujah mengeluarkan pendapat,ilmu dan pengetahuan yang ada
Alhamdulillah.xsia2 duduk menunggu giliran.hampir setengah jam jugak kami duduk kat situ
banyak ilmu baru yang ili dapat,Alhamdulillah sangat2.. :)

akhir kalam;
kepada semua peserta terutamanya grup Qurratul Ain:

KHADIJAH
ZE
ZEERA
AISYAH

“Naqib adalah teras jemaah kerana ia memiliki hak tarbiyah, takwin, pengambilan baiah, pengaliran qiadah, dan membuat keputusan (qarar)” - Said Hawa, Al Madkhal Ila Al-Muslimin : Hal 95-96

igt tau kata-kata kak Hakimah
"jangan berundur dari medan ni.sekali terpilih sebagai naqibah,teruskan perjuangan"
insyaAllah kak Hakimah yg manisss !!! ^^

p/s: ok.skrg mggu study week,msih sempat update blog.huhu tp kann,mood study xdtg lagikk.insyaAllah harus dipaksa.paksa.paksa..~wink2 (n_n)v

wassalamualaikum w.b.t